کد مطلب:212841 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:30

نیکی به پدر و مادر
دومین مطلب راجع به بر والدین است كه ما مفصلا در ذیل دستورات اخلاقی امام صادق (ع) آن را ذكر كرده ایم و در این جا نیز به مختصری اشاره می نماییم:

مرحوم محدث نوری، در مستدرك الوسائل، از حضرت باقر (ع) روایت می كند كه فرمود: مردی به محضر رسول اكرم (ص) رسید و عرض كرد: یا رسول الله، پدر و مادرم پیر و افتاده شدند، پدرم از دنیا رفت، و مادرم زنده است ولی با اندازه ای فرتوت و شكسته شده كه مانند بچه های كوچك غذا را نرم كرده در دهانش می گذارم و او را در پارچه، مانند بچه های شیرخوار، می پیچم و در گهواره اش گذاشته او را حركت می دهم تا به خواب رود. حضرت رسول (ص) فرمود: ای پسر، موفقیت بزرگی نصیبت گردیده. جوان عرض كرد: یا رسول الله، آیا زحمات و حقوق او را جبران كرده ام؟ فرمود: هرگز! حتی جبران یك ناله از ناله هایی كه موقع زایمان از فرط رنج و فشار درد می نمود نكرده ای. [1] .

حضرت رسول (ص) به بالین جوانی رفتند كه در حال احتضار و مشرف به مرگ بود ولی جان دادن بر وی سخت شده بود. حضرت او را صدا زدند، جواب داد. فرمودند: چه می بینی؟ عرض كرد: دو نفر سیاه را می بینم كه رو به روی من ایستاده اند، و از آنها می ترسم.



[ صفحه 382]



آن جناب پرسیدند: آیا این جوان مادر دارد؟ مادرش آمد و عرض كرد: بلی، یا رسول الله! من مادر او هستم.حضرت پرسیدند: آیا از او راضی هستی؟ عرض كرد: راضی نبودم ولی اكنون به واسطه شما راضی شدم.

آن گاه جوان بیهوش شد، وقتی به هوش آمد باز او را صدا زدند، جواب داد. فرمودند: چه می بینی؟ عرض كرد: آن دو سیاه رفتند و اكنون دو نفر سفیدرو و نورانی آمدند كه از دیدن آن ها خشنود می شوم، و در آن هنگام از دنیا رفت. [2] .

امام صادق (ع) فرمود: هر كس دوست دارد كه خداوند بر او سختی مرگ را آسان سازد، باید كه صله رحم نموده و به پدر و مادر خود نیكی نماید... [3] .


[1] مستدرك الوسائل، ج 2، كتاب النكاح، ابواب احكام اولاد، باب 77، ص 632.

[2] بحارالانوار، ج 74، ص 75.

[3] امالي صدوق، مجلس 61، ح 14.